Tannkjøttbetennelse (perodontitt / pyrea)

Hva er tannkjøttbetennelse?

Tannkjøttbetennelse er en tilstand som oppstår når munnhygienen ikke er optimal. Det finnes også noen faktorer som kan bidra til tannkjøttbetennelse selv om munnhygienen er god, som for eksempel røyking, diabetes og graviditet (graviditet gir kun midlertidig betennelse).

Men om vi fokuserer på dårlig munnhygiene som er den vanligste årsaken til tannkjøttbetennelse så innebærer dette at bakterier og belegg fester seg på tennene og langs tannkjøttet. Dette forårsaker blødninger, hevelse og dårlig ånde.

Blir betennelsen værende lenge kan bakterier krype ned i tannkjøttslommene og spise opp festevev til tennene hvilket vil resultere i at du får løse tenner. Denne tilstanden heter periodontitt/pyrea. Dette er en prosess som tar flere år, men tiden går fort!

Om du mistenker at du har betennelse i tannkjøttet, kan du gjerne konsultere dette med en tannlege hos oss helt gratis. Ta kontakt så hjelper vi deg, ring 23 65 43 43.

behandling av tannkjøttbetennelse hos Cler Tannlegesenter

Symptomer på tannkjøttbetennelse

Symptomene til tannkjøttbetennelse kan være forskjellige avhengig av hvilket stadiet betennelsen befinner seg i. Ofte begynner det med blødninger fra tannkjøttet og dårlig smak i munnen. Det utvikles senere til hevelse i tannkjøttet og dårlig ånde.

Om tannkjøttbetennelsen forblir ubehandlet i mange år kan det lede til at tannkjøttet trekker seg tilbake og at tennene kan bli løse (periodontitt/pyrea). Hvis du har noen av de nedenstående symptomene bør du ta kontakt med tannlegen din for å forebygge større skader.

• Ofte blødende tannkjøtt
  • Hovent tannkjøtt
  • Vedvarende dårlig ånde
  • Dårlig smak i munnen
  • Mye tannstein
  • Forandringer i utseendet på tannkjøttet (om du merker at tannkjøttet har begynt å trekke seg tilbake)
  • Løse tenner/periodontitt

For deg som har problemer med at tannkjøttet har trukket seg oppover på grunn av f.eks. snus eller langvarig tannkjøttbetennelse, vi kan hjelpe deg med dette. Ta kontakt for gratis konsultasjon.

Behandling av tannkjøttbetennelse

Det er viktig å oppdage tannkjøttbetennelse allerede i starten. Derfor anbefaler vi alle våre pasienter å ta turen innom oss en gang i året for en tannsjekk. Våre erfarne tannleger holder seg hele tiden oppdatert faglig og jobber med toppmoderne utstyr som gjør det enklere for deg som pasient å gjennomgå behandlingen.

Det er ikke alltid tannkjøttbetennelse kan ses på røntgenbilder, og derfor er det viktig at en nøyaktig undersøkelse av innsiden av munnen og alle tenner utføres i tillegg til røntgenbilder. Når du har fått diagnosen vil tannlegen din skrive en behandlingsplan til deg avhengig av hvor langt sykdommen har utviklet seg. Du vil få et nøyaktig kostnadsoverslag over behandlingen. Dessuten vil du også få en plan over hvordan du kan forebygge tannkjøttbetennelse i framtiden.

Det er viktig for oss at du som vår pasient får en optimal behandling med et godt resultat. Våre tannleger setter ikke bare din behandling i sentrum men bryr seg også om hvordan du foretrekker å bli behandlet. Vi tar alt i et tempo som du er komfortabel med.

Ta gjerne kontakt med oss om du vil ha en trygg behandling av dyktige og erfarne tannleger i behagelige omgivelser.

Slik forebygger du tannkjøttbetennelse

Vi legger en plan for deg slik at du slipper å tenke på hvordan du skal gjøre det på egen hånd og kaller deg inn til en regelmessig tannsjekk for holde kontroll på din munnhelse. God munnhygiene er også en av de viktigste stegene for friske tenner og tannkjøtt.

Derfor kommer du til å få nøye hygieneinstruksjoner av våre tannleger og god oppfølgning i form av regelmessige kontroller og rens slik at tannkjøttet holder seg friskt og fri fra betennelse.

Men tannkjøttbetennelse oppstår ikke alltid på grunn av dårlig munnhygiene, den kan også være arvelig eller forårsakes sekundært på grunn av røyking, graviditet (kun midlertidig inflammasjon) eller andre sykdommer som diabetes. Så for de som er i risikosonen er det lurt å være oppmerksom.

Nedenstående er noen råd som du kan følge for å forebygge betennelse i tannkjøttet:

• Ha god munnhygiene
  • Bruk tanntråd eller mellomromsbørster en gang om dagen og børste tennene 2 ganger om dagen, 2 minutter hver gang.
  • Regelmessig tannsjekk og rens hos din tannlege.
  • Unngå røyking/snusing.
  • Være ekstra oppmerksom på å holde det rent i munnen når du er gravid.
  • Om du er diabetiker er det viktig at du holder det velkontrollert. Ved ustabil diabetes kan tannkjøttbetennelsen bli veldig aggressiv.

Vi tilbyr to års garanti på alle våre fastsittende konstruksjoner som tannkroner, tannbroer og tannimplantater.

Tannkjøttbetennelse – Helfo refusjon og priser

Visste du at…

Du får støtte om du har tannkjøttbetennelse! Hvis tannkjøttbetennelsen din har utviklet seg til tannkjøttsykdom/periodontitt så har du rett til Helfo-støtte for deler av behandlingen din. Lurer du på om du har rett til Helfo-støtte, kan du gjerne ta kontakt med oss for en gratis konsultasjon.

Helfo betaler en del for både tannsjekken din, røntgenbildene dine og rensen som skal utføres på tennene. Tannlegen din vil gjøre en vurdering av tannstatusen din og ut ifra hvordan den ser ut gi deg en plan på hvor mange ganger du trenger å gjennomgå en tannrens for å bli kvitt betennelsen. Under priser kan du se hvor mye din egenandel er for rens når du har tannkjøttsykdom.

Spørsmål og svar om tannkjøttbetennelse

• Symptomer på tannkjøttbetennelse
    • Ofte blødende tannkjøtt
    • Hovent tannkjøtt
    • Vedvarende dårlig ånde
    • Dårlig smak i munnen
    • Mye tannstein
    • Løse tenner/periodontitt
  • Hvordan forebygger man tannkjøttbetennelse?
    • Ha god munnhygiene
    • Regelmessig tannsjekk og rens hos din tannlege.
    • Unngå røyking/snusing.
    • Være ekstra oppmerksom på å holde det rent i munnen når du er gravid.
  • Hva er tannkjøttbetennelse?

• Når betaler Helfo?