Hevelse i munnen er et tegn på betennelse, dette tilstand kan være farlig, derfor skal du søke hjelp snarest

Hevelse i munnen oppkommer når du har gått med en betennelse for lenge. Betennelsen er ofte i tannkjøttet eller i en tann. Det finnes en del årsaker til hevelser og betennelser i munnen. Nedan finner du eksempel på disse:

Hevelse-farlige symptomer

Om du har feber og nedsatt allmenn tilstand skal du søke hjelp. Neste steg kan være vanskeligheter med å gape, svelge eller puste. Pustevansker krever akutt innleggelse på sykehus.

hos oss idag!

Behandling

Den vanligaste behandlingen mot hevelse er antibiotika. Dette om hevelsen er stor. Om det går å utføre en akutt behandling på tannen for å lette på betennelsen skal det i tillegg gjøres.  Gjelder dette en tann som skal trekkes venter vi med behandlingen til hevelsen har blitt redusert pga risiko for spredning av bakterier.

Eksempler på tiltak:

• Rotfylling ved tannerveskade
  • Trekking av visdomstenner
  • Trekking av tenner med sprekk i roten eller sprekk i tannen der det ikke gå å redde den
  • Trekking av løse tenner med alvorlig tannkjøttbetennelse der de mangler benfeste
  • Drenasje
  • Punktering av abcess
  • Antibiotika
  • Sår og blemmer i munnen er derimot noe som ofte går over av seg selv (men om det varer lenger enn 2-3 uker skal du kontakte tannlegen). Disse regnes ikke som hevelse.

Har du eller misstenker du at du har en hevelse i munnen, ikke nøl med å ringe oss. Kom inn for en liten sjekk så slipper du større fremtidige skader. Ring 23654343.