Narkose hos tannlegen

Hos oss på Clear Tannlegesenter får du tannbehandling i narkose på kun noen få dager.

Når skal man ha narkose hos tannlegen?

• Ekstrem tannlegeskrekk.
  • Sterk brekningsrefleks.
  • Umulig å benytte normal bedøvelse (allergi eller dårlig virkning).
  • Ved sykdommer eller tilstander der normal tannbehandling er umulig.

Slik planlegger vi din behandling

Narkose kan vara et stort steg men det er en god løsning for mange. Du får informasjon om den minste lille detalj om din behandling, hva som skjer med deg under narkose og hva du skal gjøre etter behandlingen.

• Vi setter av god tidi setter av god tid. Du kommer på besøk og blir kjent med oss.  Du kan gå hjem uten en gang å ha sittet i tannlegestolen om du ikke ønsker det.
  • Nøyaktig undersøkelse av munnen med røntgenbilder av tennene for å kartlegge dine behandlingsbehov. Vi lover å ikke behandle deg der og da.
  • Du får forskjellige behandlingsforslag og sammen blir vi enige om en optimal behandling som er skreddersydd dig og din økonomi.
  • Anestesilege sjekker om din allmenntilstand tillater narkose.
  • Vi blir enige om en dag for behandling. En anestesilege (narkoselege) er tilstede mens tannlegen behandler deg når du er i narkose.
  • Du våkner når behandlingen er ferdig og må bli på oppvåkningen en time.
  • Du må ha skaffet deg en ledsager som følger deg hjem.
  • Vi anbefaler at det går tre måneder til neste eventuelle narkosetime.

Fordeler med narkose

• Du får din omfattende tannbehandling på et besøk.
  • Du trenger ikke gå igjennom vanskelige og tidskrevende behandlinger i våkentilstand.
  • Du slipper dra frem og tilbake til klinikken.

Ulemper med narkose

Det beste er å unngå narkose, fordi det kan innebære en viss risiko. Klarer du å gjennomføre din tannbehandling i våken tilstand, er du også på vei til overvinne tannlegeskrekken. Men vi har uansett narkose som en løsning for deg som har ekstrem tannlegeskrekk der du ikke har psyke å gå igjennom en omfattende og tidkrevende behandling. Ulempene med narkose er:

• Narkose er  alltid en risiko men dette er svært sjeldent. F.eks allergi mot muskelrelakserande midler, problem med luftveier og blodsirkulasjon. Du blir undersøkt av en erfaren anestesilege som jobber på sykehus. Anestesilegen gjør alltid en risikovurdering før du får behandling og skulle det være minste tvil om komplikasjon utfører vi ikke narkose på deg.
  • Du kan få sår hals pga intubasjon (plastrør i halsen for at du skal kunne puste under narkose).
  • Du er slapp resten av dagen, selv dagen etter.
  • Du må alltid ha en ledsager med deg.

Refusjon fra Helfo

Vi på Clear Tannlegesenter har direkte oppgjør med Helfo. Dette betyr at du kun betaler en egenandel dersom dine plager faller under Helfo sine bestemmelser. Våre tannleger oppdaterer seg jevnlig om Helfo sine retningslinjer og nye regler for å hjelpe deg som er i behov med det du har krav på. Ta gjerne kontakt med oss for å finne ut om du har krav på refusjon og kom gjerne på en gratis, uforpliktende konsultasjon så hjelper vi deg!

Sist endret: torsdag 16 januar, 2020