Gravid hos tannlegen

Fortell tannlegen at du er gravid, for enkelte inngrep bør utsettes til etter at barnet er født. Gravide bør for eksempel ikke ligge for lenge på ryggen. Enkelte lokalbedøvelser bør også unngås.

Generelt bør man unngå smertestillende tabletter under svangerskap. Har du vondt i tennene, er det mye bedre for fosteret at du komme deg til tannlegen enn at du doper deg ned med smertestillende. Det er ikke noe farlig for fosteret at du ta en tur til tannlegen, vanlige reparasjoner av tennene, slik som boring og fylling er helt ufarlig.

Røntgenbilder av gravide

Digitale røntgenbilder betyr lav stråling, derfor kan tannlegen ta røntgenbilder av gravide. Strålingen er smal og treffer kun kjevepartiet. Et slikt røntgenbilde tilsvarer samme strålingsdose som å være utendørs noen timer. Man kan eventuelt legge en forkle av bly over magen som beskyttelse, hvis man er urolig for stråling, men det er ikke nødvendig ifølge DSA (Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet).

DSA skriver om graviditet og tannrøntgen: «Stråledosen til pasientens hud og kjeve er lave, og spredt stråling ned til mageområdet er neglisjerbar. Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet anser i alle tilfelle ikke stråledose til foster fra tannrøntgen som noe problem.»

Selv om røntgen av tenner ikke er farlig for fosteret, er det likevel en del tannleger som forsøker å unngå røntgen av gravide, rett og slett for at den gravide skal slippe å bekymre seg. Det er du som er pasient som bestemmer om det skal tas røntgen eller ikke.

Gravide og økt risiko får dårlige tenner

Det er mye som skjer med kroppen når man er gravid, blant annet endrer hormonene og immunforsvaret seg. Man småspiser oftere og får gjerne lyst på noe søtt. Det betyr at det er større risiko for hull i tennene eller betennelse i tannkjøttet. Gravide bør derfor være nøye med tannpuss og forsøke å ikke småspise for ofte.

Tannkjøttet hos gravide kan også bli noe hovent og blø.

Garvide bør være nøye med å følge helt ordinære tips for god tannhelse:

• Bruk tannkrem som har fluor.

• Bruk myk børste.

• Bruk tanntråd eller mellomromsbørster. 1 av 4 bakterier sitter mellom tennene der tannbørsten ikke kommer til.

Er du kvalm er det fristende å droppe å pusse de bakerste tennene, for der nærmer du deg refleksen som utløser at du kaster opp. Forsøk å pusse grundig likevel. Kanskje det er lettere hvis du svelger noen ganger rett før du skal pusse.

Kaster du opp, er det fristende å pusse tennene etterpå. Men det er faktisk bedre å bare skylle munnen med vann. Bruk gjerne fluorvann. En halv time senere kan du gjerne pusse tennene.

Siden er økt risiko for hull tenner og tannkjøttbetennelse når du er gravid, kan du gjerne bestille en kontrolltime hos oss på Clear Tannlegesenter slik at vi kan behandle deg så tidlig som mulig. Ring 23 65 43 43‬ og få en time.

Sist endret: mandag 21 oktober, 2019