Tannimplantat - en permanent tannerstatning

Hva er et tannimplantat?

Tannimplantat består av en skrue av metallet titan som settes i kjevebeinet og som vokser sammen med det. Skruen fungerer som en tannrot og en tannkrone som plasseres på toppen av skruen vil oppfylle tannens funksjon.

Tannimplantat er en utmerket løsning for deg som mangler tenner og som vil ha en permanent erstatning uten å borre i nabotennene på noen som helst måte. Denne typen tannerstatning har blitt veldig attraktiv på markedet og det er flere og flere som foretrekker den.

illustrasjon av tannimplantat

Slik foregår behandlingen ved tannimplantater

1. En gratis konsultasjon er det første steget.

Vi tar et røntgenbilde for å se om du har nok bein for at skruen får stabilitet. Du får selvfølgelig et nøyaktig kostnadsoverslag og informasjon om behandlingsprosessen.

Du kan gjerne booke en time for en tannsjekk med en gang i stedet for en kostnadsfri konsultasjon slik at du slipper et ekstra besøk.

2. Fullstendig undersøkelse.

Vi vil gjerne utføre en tannundersøkelse på deg før en tannimplantatbehandling. Dette er for å sjekke at du ikke har tannkjøttsbetennelse/periodontitt eller andre sykdommer/bakterier i munnen som vil kunne føre til komplikasjoner for tannimplantatbehandlingen.

3. Besøk hos en oralkirurg for å sette inn implantatet.

Du må deretter på en etterkontroll slik at kirurgen kan sjekke at tilhelingen går som planlagt.

4. 6-8 uker senere har implantatet vokst seg sammen med benet.

Når du kommer tilbake til oss slik at tannlegen din kan ta et avtrykk av kjeven din. Dette avtrykket tar vi slik at tannkronen din kan lages perfekt tilpasset deg.

5. Cirka 10 dager senere er tannkronen din ferdig og du kommer tilbake for å få denne på plass.

Våre tannleger er veldig nøye slik at kronen sitter riktig og belastningen ikke er for stor. Derfor kan du alltid være trygg på at implantatet fungerer på en optimal måte.

6. Oppfølgning.

Vi følger deg opp slik at hvis det skulle danne seg betennelse rundt tannimplantatet vil vi kunne behandle det med en gang.

Hvor lang tid tar en tannimplantatbehandling?

Vanligvis tar implantatbehandlingen cirka 2 måneder fra første besøk til du har en helfungerende tannerstatning i munnen.

Behandlingstiden avhenger av mange faktorer. En av de faktorene er kvaliteten på benet som skruen skal settes fast i. Ben i overkjeven er mer porøst enn underkjeven og derfor kan det ta litt lenger tid for et implantat å gro fast i ben i overkjeven.

En annen faktor er om det finnes nok mengde med ben i kjeven for å få skruen/tannimplantatet til å sitte stabilt. Ved mangel på ben leder det til et ytterligere inngrep der ekstra ben settes inn i behandlingsområdet. Behandlingstiden forlenges da med 3-6 måneder.

Gjør det vondt å få tannimplantat?

Nei, det gjør ikke vondt å gjennomgå en implantatbehandling. Tannimplantatet settes inn helt smertefritt men noen timer senere når bedøvelsen er gått ut kan du kjenne noe ømhet i området der tannimplantatet ble satt inn.

Denne reaksjonen er veldig forskjellig fra pasient til pasient men generelt oppleves dette som en helt smertefri behandling.

Forsiktighet med tannimplantat

Tannimplantatbehandling har blitt en moderne og trygg tannerstatningsløsning den siste tiden, men det skal nevnes at denne typen av behandlingen skal gjøres med forsiktighet.

Vi på Clear Tannlegesenter legger stor vekt på å kunne tilby deg en vellykket behandling der du kan føle deg trygg på oss. Vi har derfor satt noen krav du må oppfylle for at vi skal kunne utføre implantatbehandling på deg.

Du er ikke en god kandidat for tannimplantatbehandling om du:

• Røyker ofte
  • Har dårlig munnhygiene
  • Ikke velkontrollert diabetes (dårlig regulert)
  • Gnisser/presser tenner kraftig.
  • Ubehandlet tannkjøttsbetennelse / periodontitt
  • Har fått strålebehandling i hoderegionen
  • Tar cellegiftbehandling (om du går på bisfosfonatbehandling)

Dersom du er blant en eller flere av de ovenstående gruppene, skal vi gjøre så godt vi kan for å hjelpe deg til å skape forutsetningene for å få implantatbehandling.

Vi streber etter å gi deg et godt behandlingsresultat av høy kvalitet som fungerer over lenger tid, derfor er vi veldig opptatt av at alt er i orden før en slik type behandling utføres på deg.

Tannimplantat – pris og Helfo refusjon

Visste du at du kan få refusjon fra Helfo om du oppfyller visse krav for tannimplantatbehandling?

Her er noen eksempler på hva som skal til for at du kan få støtte:

• Om du har tannkjøttsbetennelse/periodontitt og har mistet eller kommer til å miste tenner på grunn av dette.
  • Om du er føtt uten anlegg for permanente tenner (om du mangler anlegg for permanente tenner).
  • Om du på grunn av hard tanngnissing eller tannpressing har fått rotfraktur på tannen din og tannen må trekkes.
  • Om du har blitt utsatt for en ulykke der du har mistet tenner.
  • Om du har en løstsittende tannprotese/gebiss som har veldig dårlig passform i underkjeven, har du rett til to implantatskruer med en ny protese som sitter fast i disse. Om du har en helprotese i overkjeven kan du dessuten få refusjon for en ny protese som passer til protesen din i underkjeven.

Vil du vite om du får refusjon fra Helfo for din implantatbehandling, kan du gjerne ta kontakt med oss for mer info rundt hva vi gjør for å tilby deg en vellykket behandling.

Spørsmål og svar om tannimplantat

• Hva er tannimplantat?

• Når har man behov for tannimplantat?

• Gjør det vondt med tannimplantat?