Rotfylling - en smertefri prosess

Utfør en smerteløs rotfylling hos Clear Tannlegesenter

Når nerven i tannen er skadet eller død, må tannlegen som oftest utføre en rotfylling. Mange tror at det er vondt å rotfylle, men ved hjelp av moderne utstyr og effektiv bedøvelse, utfører vi behandlingen både raskt og smertefritt.

Illustrasjon som viser hvordan en rotfylling skjer

Når trenger man en rotfylling?

For å unngå at en skadet tannerve utvikler en betennelse, som igjen kan spre seg videre til kjevebenet, må vi rotfylle tenner som har en nerveskade. Det er flere grunner til at nervene i en tann enten skades eller dør, men som oftest skyldes det:

• karies/hull i tennene
  • slag mot tannen
  • lekkasje i en fylling
  • tanngnissing
  • tannkjøttbetennelse/periodontitt (tannløsning)

Når en tannerve skades eller dør, blir det enkelt for bakterier å komme til inne i tannen. For å unngå at bakterier flytter seg fra munnhulen, videre via røttene og inn i kjevebenet, er det derfor nødvendig å fjerne nerven fra hulrommet i tannen og erstatte det med et fyllingsmateriale – og det er dette som kalles en rotfylling.

Hvilke symptomer får jeg?

Ikke alle merker symptomer på betennelse i tennene, og ofte oppdages det ikke før man er inne til rutinekontroll. Ta kontakt med tannlege dersom du opplever:

• murring

• tannverk

• ising

• hevelse

• ømhet

Rotfylling steg for steg

Vi utfører en rotfylling i løpet av én til tre behandlinger, men dette avhenger av hvor alvorlig betennelsen er. En typisk rotfylling starter med en grundig rens av rotkanalen og reparasjon av eventuelle hull i tannen. Deretter fjerner vi pulpa (hulrommet i tannen med blodkar og nerver), og rotkanalen fylles igjen med rotfyllingsmateriale.

Fordi tennene blir skjørere og mer porøse etter en rotfylling, anbefaler vi å reparere tannen med en tannkrone etter rotfylling er ferdig.

Gjør rotfylling vondt?

Rotfylling har et ufortjent dårlig rykte, og mange gruer seg i forkant, men heldigvis er det ikke spesielt vondt når det gjøres riktig og med nok bedøvelse. På Clear Tannlegesenter utfører vi alltid behandlingen under fullstendig bedøvelse og gjør vårt ytterste for at du ikke skal oppleve smerter.

I tilfeller hvor nerven er ekstremt betent og pasienten kjenner smerter i form av ising og ømhet, stopper vi behandlingen og setter ekstra bedøvelse. I tillegg utfører vi maskinell rotfylling, noe som gjør behandlingstiden mye kortere og prosessen mindre slitsom for pasienten.

Enkelte kan oppleve smerter og ømhet i etterkant av behandlingen, men dette går som oftest over av seg selv og kan lindres med vanlige smertestillende tabletter.

Slik unngår du betennelse i tenner

Vårt aller beste tips for å unngå betennelse i tennene, som gjør at du trenger rotfylling, er å være nøye med å rengjøre tenner og munn – ved hjelp av både tannpuss, tanntråd og munnskylling.

Har du spørsmål om rotfylling eller ønsker å bestille en time hos en av våre dyktige tannleger? Ta kontakt på 23 65 43 43 for en hyggelig og uforpliktende prat.

Spørsmål og svar om rotfylling

• Kan man utføre rotfylling uten smerte?

Ja! Mange tror at det er vondt å rotfylle, men ved hjelp av moderne utstyr og effektiv bedøvelse, utfører vi behandlingen både raskt og smertefritt.

• Når har man behov for rotfylling?

• Hvordan kan en tann bli skadet eller dø?
    • karies/hull i tennene
    • slag mot tannen
    • lekkasje i en fylling
    • tanngnissing
    • tannkjøttbetennelse/periodontitt (tannløsning)
  • Hvordan unngår man betennelse i tennene?